Megosztás

Facebook



Chi Kung


Az alábbi szöveg a www.leungting.com oldalon található írás fordítása.

Mi a Chi?

A kínai szó "Chi" szó szerint "levegő"-t, "légzés"-t jelent. A Chi Kung gyakorlása során sokkal többet jelent, mint pusztán a levegőt, melyet az atmoszférában lélegzünk. A fogalom a test vitalitására, és sokkal inkább az energiára utal, melyre a belső rendszerek, szervek és szövetek működéséhez szükség van.
 

Alapvetően két fajta Chi létezik: Eredendő és Szerzett. Az Eredendő Chi természet adta és a test vele született része. Az Eredendő Chi ereje alapvetően a szervezettől és annak életkorától függ. Egy erősebb szervezettel született, fiatalabb ember Eredendő Chi-je mindig nagyobb, mint a gyenge szervezetű és idősebbé. A Szerzett Chi az élelem [éltető elem - a ford.] és levegő által szállított táplálék beviteléből származik. Egy egészséges diéta és egy jobb életkörnyezet egy természetesen nagyobb Szerzett Chi-t eredményez.
 

A Chi Kung az a gyakorlat, mely az Eredendő Chi és a Szerzett Chi megerősítését szolgálja. A Chi Kung hatékony gyakorlása lehetővé teheti az Eredendő Chi és a Szerzett Chi egyesítését, azzá alakítva őket, amit Valódi Chi-nek (vagy Élet Chi-nek) hívnak, egyenletesen és hatékonyan elosztva azt a testben, valamint biztosítva a szervek és szövetek helyes és védett működését. A Chi Kung gyakorlatok főleg légzéssel, koncentrálással, testtartással és különböző kiegészítő mozgásokkal kapcsolatos edzéseket tartalmaznak.
 

Hogyan működik a Chi Kung?

A kezdetektől napjainkig a Chi Kung főleg az egészség megőrzésére, betegségek legyőzésére és megelőzésére és hosszú élet elérésére használatos. Eredetileg a kínai gyógyítás részeként lett kifejlesztve, azonban fokozatosan eggyé vált számos harcművészettel a gyakorló fizikumának alapvető és kiegészítő megerősítése céljából. Lényegében a Chi Kung gyakorlása nagy jelentőséget kap a test és elme kidolgozása során a rendszerezett légzés, mentális aktivitás és testtartások révén:
 

(1) Légzés
 

Az élelem és a levegő a test működéséhez két alapvető szükséglet. Az élelmet a táplálék és folyadék szállítja, amikből bekerül a véráramba és a keringési rendszeren keresztül az egész testbe, hogy biztosítsa a sejtek működését. Minden sejt az élelem kémiai lebontásából és fogyasztásából szerzi energiáját, mely folyamat nagyban függ az oxigéntől, amely a tüdőn keresztül jut a véráramlatba. Így a légutak rendszere alapvető ellátója a keringési rendszernek. Míg az élelem és a levegő gyakorlatilag egyformán fontosak az élet számára, a légzés - egyfajta megközelítés szerint - elsőbbséget élvez, mivel az emberi test nagy valószínűséggel napokig képes táplálék és ital nélkül napokig élni, de oxigén nélkül csak percekig képes túlélni. A legtöbb kínai Chi Kung gyakorlat a szabályos légzésre épül, irányítandó a Chi áramlását a testben. A különböző Chi Kung stílusok számos formáját alkalmazzák a légzésszabályozásnak, de a mély, alhasi légzés a leggyakrabban követett módszer.
 

(2) Elme
 

A kínai "elme" szó - annak ellenére, hogy a "szív" szó homonimája - itt az agyra és az idegrendszerre utal, ami irányítja és szabályozza a test mozgásának és cselekedeteinek tudatos és tudattalan tevékenységeit. Egy tiszta, stabil és nyugodt agy a hozzá kapcsolódó idegrendszerrel nagyon fontos az egész test helyes és kiegyensúlyozott működéséhez. A Chi Kung gyakorlatok fő jelentőséget tulajdonítanak az elme relaxálására a legvégsőbb nyugalom eléréséhez. A leggyakrabban alkalmazott módszerek ebben a vonatkozásban a tudat koncentrálása, a légzés [olvasása] és a csend [olvasása].
 

(3) Pozitúrák
 

A helyesen beállított testtartások fontos előfeltételei a nyugodt légzés szabályozásának és az elme relaxálásának. Ha a testtartások nem megfelelőek a Chi Kung gyakorlatok során, lehetetlen elérni az elme koncentrációját, nyugodt légzést, vagy a Chi zavartalan áramlását a testben. A leggyakrabban gyakorolt pozitúrák számos ülő, fekvő és álló helyzetet tartalmaznak, koordinált végtagokkal.
 

A Chi Kung története

A Chi ismeretének és a Chi Kungnak nagy régi történelme van. Az első utalást a Chi-re egy orvosi klasszikusban, Huangdi "Belső medicinák könyvé"-ben találunk, melyet a jelentések szerint egy ismert orvos írt Huangdi (a Sárga Császár) felhatalmazásával Kr.e. 26. században. A munkájában azt mondja, hogy "az Eredendő Chi lágy áramlása elérhető, ha nyugodtak és üresek maradunk", valamint, hogy "egy ép elme távol tartja a betegségeket". A Chi alapelvei meghatározatlanok voltak, annak ellenére, hogy ritkán, de más ősi könyvekben és történelmi ereklyékben is feltűntek Huangdi utáni számos dinasztia alatt. A Chi Kung gyakorlatát a nagy taoista mester Lao Zi alakította ki. Munkájában Lao Zi leírta az "elme kiürítését és a hasüreg megtöltését" és "a légzést szelíden és természetesen". Huangdi és Lao Zi két fontos karakter, akik fontos mérföldköveket fektettek le az Egészségmegőrzés tudományában, melyre követőik a "Huang Lao (Huangdi és Lao Zi) Tanulmányok" alternatív néven hivatkoztak, tiszteletadásként a két megalapítónak.
 

Lao Zi egy nagy filozófus volt és a taoizmus megalapítója. Életében sok tanítványnak és követőnek adta át tanítását, a taoizmus vezető szektává vált Kínában. A taoisták egyik nagyon fontos alapvető szükséglete a "csendben és nyugalomban maradás, ahogy a nem-cselekvés a természet ellen". A beteljesedéshez ebben a kultúrában a taoista gyakorlóknak hosszú gyakorlatokat kell végezniük koncentrációból, ülésből és légzésből minden nap.
 

A Lao Zi utáni évszázadokban a taoizmus volt a meghatározó vallás Kínában és a legtöbb Chi Kung gyakorló valójában taoista volt. Ez megváltozott, amikor a buddhizmus megjelent Kínában a Kr.u. III. században. Ekkor néhány követő felismerése és hirdetése után a buddhizmus hamarosan nagyszámú követőre lelt és a fő vallási szektává vált Kínában, együtt a taoizmussal. A vallási alapelvek mellett a buddhizmus előrelépést hozott az Egészségmegőrzésben néhány új koncepcióval, melyek főleg az elme edzésére vonatkoztak az elme koncentrálása, ülés és meditáció által. Egy tiszta és irányított elme kikövezi az utat egy jó egészséghez.
 

A taoista és a buddhista teóriák mellett számos egyedülálló tanuló létezett, számos közülük orvos volt, akik megalapították saját Egészség megőrzési iskolájukat és Chi Kung koncepciójukat. Több száz különböző iskola létezett különböző ideig. A legtöbb közülük elveszett az idők során, mások hátrahagytak darabokat, és csak kevés jutott el a mai időkig.
 

Si-Fu Leung Koon mester szavai: A Chi Kung-nak Kínában nincs állandó formája. Azt mondják, a Chi Kungnak többféle magyarázata is van. Amit Chi Kung-nak definiálunk, az különböző gyakorlatokból áll, melyekkel megváltoztathatóak az izmok és a koncentráció. Ezeket a különböző gyakorlatokat végezve megváltoztathatjuk a hasi izmokat is, melyek a legfontosabbak. A Siu Lam-ban azt mondják, a Chi Kung nagyon sok koncentráció a hasi izmon.
 

Si-Fu Leung Kwok Wah mester szavai: A Chi Kung nem egy absztrakt fogalom. Valójában amikor lélegzel, az már Chi Kung. Sokan nem fordítanak erre figyelmet. Alapvető dolog, ha nem tudsz lélegezni, meghalsz. Néhányan a Chi Kungot nagyon absztraktul és sorozatokban csinálják, mert pénzt akarnak vele keresni. A Chi Kung valójában egy körkörös légző gyakorlat. Amikor lélegzel, az erősíti a véráramlást. Minden ember termel szemetet, amit el kell távolítania a testéből. Olyan, mint egy bumm. Minél jobb a légzésed, annál gyorsabban tisztulsz meg és annál több védelmet tudsz építeni. Ha a véráramlás gyors, akkor a szemét gyorsan ki tud ürülni. Ha valaki kosarazik, akkor a lábai gyorsak és erősek lesznek. Ha valaki testépítéssel foglalkozik és a karjára gyúr, akkor a keze lesz az erős. A Chi Kungnál gyakorlatokat végzünk a belső szerveinkért. Hogy megerősödjenek. A Chi Kung tehát egy gyakorlat a vérkeringésért és a belső szervekért. Ezért van az, hogy erősebbek leszünk a Chi Kung gyakorlásától. Ez nem absztrakt.
 



 




Wing Tsun - Your family is your family

A Wing Tsun árnyéka

Wing Tsun Sifu Norbert Maday10 lesson